Marnico

Veerle Donné, zaakvoerder van Marnico, een klein bedrijfje dat onder de merknaam Ana Luz Spaanse voedingswaren importeert, is minder enthousiast over de SWOT-analyse. “Als zelfstandige weet je wel wat je sterktes en zwaktes zijn. Anders ben je niet goed bezig”, vindt ze. Over de consultant die haar begeleidde bij het opstellen van een actieplan is ze wel enthousiast: “We willen ons onderscheiden in de markt door meer de relatie te leggen tussen voeding en het spirituele. Het is een nieuwe benadering, die heel erg uit mezelf komt. De consultant heeft de bevestiging gegeven dat er mogelijkheden zijn in die richting en heeft me gestimuleerd om er mee door te gaan. Vroeger dacht men dat idealisme en zakendoen niet samengaan, maar dat zie ik helemaal anders. De zaak moet uiteraard winstgevend zijn, maar daarnaast moet ook plaats zijn voor geestdrift en voldoening.”

De SWOT analyse mag voor haar wat triviaal geleken hebben, maar ze heeft Veerle toch de bevestiging gegeven dat haar sterke punten mooi aansluiten bij een onmiskenbare trend in de markt. De link met het spirituele is voor haar geen marketingtrucje, het is de oprechte vertaling van hoe ze zelf de zaken ziet, wat haar een sterke troef biedt om zich op dit punt te onderscheiden van de concurrentie.

Tekst: Erwin Vanvuchelen
Verschenen in oktober 2010 in de Kwaliteitskrant

 

Vernieuwende producten leiden vaak naar nieuwe -concurrentievrije- markten. De dagelijkse taken van een KMO zijn vaak een domper op hun creatieve brein. Hoe goed het basisproduct ook is,de concurrentie zit niet stil. Men wil u steeds inhalen met betere prijzen, betere logistiek, … Economische achteruitgang heeft het creatieve brein binnen Marnico in een snelversnelling gebracht. Een vernieuwende hippe tapaslijn komt eraan!

“Wij werken hard aan nieuwe ontwikkelingen en recepturen in samenwerking met een aantal grote retailkanalen. De enige manier om ons echt te onderscheiden van de concullegas importeurs! Ondertussen rondde ik het Project Strategisch Innoveren van de Universiteit Hasselt ook af. Het doorlopen van het project leidde mij tot een herbezinning op mijn huidige en toekomstige situatie en mogelijkheden. Innovatie is mijn absolute prioriteit!!”, aldus Veerle Donné van Marnico.

Tekst: Vanspauwen Wouter
Verschenen op 18/01/2010 in UNIZO Innovatiekrant

 

 

Bedrijfsfiche

Bedrijf: Marnico (merknaam Ana Luz)

Locatie: Hasselt

Zaakvoerder: Veerle Donné

Sector: Groot- en kleinhandel

Leeftijd: 4 jaar

Aantal werknemers: 3

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s