Metalcoating

Strategisch Innoveren verbetert productierendement Metalcoating uit Beringen

Na afloop van het adviestraject reageren eigenaar Louis Nolmans en productieverantwoordelijke Jan Beckers uiterst enthousiast: “Onze foutenmarge daalde op enkele maanden tijd met de helft én de rendementen gingen de fors de hoogte in. Fijn om te weten dat onze bank op alle vlakken met ons meedenkt.”

Dat een huisbankier voor een onderneming veel meer kan betekenen dan alleen de financiële cijfers, bewees William Berrevoets van BNP Paribas Fortis voor Metalcoating uit Beringen. “De bedrijfsleiding gaf me signalen dat ze wel openstonden voor externe bijstand”, vertelt hij. Toen stelde ik hen het project Strategisch Innoveren van Universiteit Hasselt voor.”

v.l.n.r.: William Berrevoets (BNP Paribas Fortis), Jan Beckers (Metalcoating), Louis Nolmans (Metalcoating), Frank Schouteden (Deloitte)

Metalcoating richt zich al sinds 1997 op het behandelen van metalen, waaronder poorten, palen, hekken, ramen en deuren, trappen en leuningen… Het financieel zeer gezonde bedrijf werkt in drie ploegen met 38 medewerkers, vooral van Turkse afkomst.

Enkele jaren geleden versterkte productieverantwoordelijke Jan Beckers de rangen. Samen met stichter-zaakvoerder Louis Nolmans staat hij in voor de dagelijkse leiding. Jan Beckers: “De voorbije jaren werkten we continu aan het verbeteren van onze productieprocessen. Daarbij wilde ik het productieverloop beter meetbaar maken, maar steeds gecombineerd met een aangename werksfeer voor onze medewerkers. Ook op vlak van structuur, regels en afspraken hadden we een aantal veranderingen in gang gezet.”

 

Kans met beide handen grijpen

Na enkele jaren vooruitgang voelde de bedrijfsleiding enige stagnatie. Louis Nolmans: “Om nog verder te kunnen verbeteren, leek externe ondersteuning noodzakelijk. We zaten stilaan wat vastgeroest in ons denken. Zelf de stap zetten naar een adviesbureau was niet evident.  Onze huisbankier, William Berrevoets van BNP Paribas Fortis, adviseerde ons over de mogelijkheden van het project Strategisch Innoveren van Universiteit Hasselt. In ruil voor een bescheiden investering van 1580 euro kregen we, dankzij subsidies, een compleet doorlichtingstraject ter waarde van 6600 euro. Deze kans hebben we dan ook met beide handen gegrepen.” William Berrevoets: “Wij zijn niet alleen partner voor de projecten van onze klanten, maar engageren ons ook actief. We zoeken altijd naar de ideale mix van de belangen van de klant en de bank.”

 

Interne communicatie

William Berrevoets nam ook deel aan het intakegesprek. Dit verkennende gesprek met de bedrijfsleiding betekent de vaste start van het traject en bepaalt meteen ook de focus van de verdere strategische oefening. William Berrevoets: “De heren Nolmans en Beckers gaven aan dat de belangrijkste verbetermogelijkheden lagen op vlak van interne communicatie. Om het taalprobleem met de drie Turkse ploegbazen uit te schakelen, leek het ons aangewezen dat er een Turkssprekende consultant aan de strategische groepssessies deelnam.”

 

Fiere en trouwe medewerkers

De twee groepssessies vonden, samen met een Turkssprekende adviseur, plaats onder leiding van het Deloitte-team. Dit gaf de Turkse ploegbazen letterlijk het woord om actief mee te werken aan het uitdenken en bediscussiëren van concrete verbeteracties. Een betere interne communicatie vormde dus niet alleen het doel van de sessies, maar was ook een belangrijk werkinstrument tijdens het traject.

Frank Schouteden van Deloitte: “Meteen stelden we vast dat de ploegbazen en hun productiemedewerkers zich enorm betrokken voelen bij het bedrijf. Ze zijn echt fier om voor Metalcoating te mogen werken. Dat blijkt ook uit de beperkte verloopcijfers. De ploegbazen gaven tijdens de sessies wel duidelijk aan dat de interne discipline wat beter mocht, een gegeven dat vanuit het management meteen de nodige ondersteuning kreeg. Een groot deel van de sessies hebben we gewijd aan eenvoudig te implementeren voorstellen om de discipline, de productiecontrole en de interne communicatie te verbeteren. Daarbij focusten we ons eerst op snel invoerbare maatregelen met de grootste rendementswinst. Het begrip ‘innovatie’ binnen het strategisch innoveren traject is niet noodzakelijk een verhaal van vernieuwende producten. Dat is slechts uiterst zelden het geval. Meestal gaat het om het bijschaven van de interne processen en de structuur. Intern de juiste prioriteiten leggen, daar draait het om.”

 

Rendementswinsten

De verfrissende voorstellen van de Deloitte adviseurs en de eigen werkbare ideeën vanuit Metalcoating mondden uit in één helder rapport met concrete actiepunten. Voor de bedrijfsleiding van Metalcoating biedt dit document een handige leidraad om de veranderingen stapsgewijs door te voeren.

De resultaten lieten niet lang op zich wachten. Jan Beckers: “Onze foutenmarge daalde met de helft, wat uiteraard de klantentevredenheid verhoogt én onze kosten doet dalen. Ook de ovenbezetting zelf ging fors omhoog. Daarnaast zijn we nu nog flexibeler om – op verzoek van onze klanten – afwijkingen in het productieproces in te bouwen. De markt vraagt meer en meer kleinere en wisselende series. Wij kunnen hier nu perfect op inspelen. Al deze efficiëntiewinsten realiseerden we in nauwe samenwerking met onze productiemedewerkers. Door veel aandacht te besteden aan ergonomie en arbeidsveiligheid blijven deze rendementsverhogingen samengaan met een hoge tevredenheid op de werkvloer. Dat kwam voor ons op de eerste plaats. We willen dat dit verhaal ook op langere termijn voordelen oplevert. Dat kan nooit als een verandering ten koste gaat van onze medewerkers.”

 

Vertrouwen in de toekomst

Jan Beckers en Louis Nolmans zien de toekomst van Metalcoating met vertrouwen tegemoet. “We hebben dankzij Strategisch Innoveren een aantal flinke stappen gezet die ons klaarmaken voor de veranderende marktomstandigheden. Ik denk dat we binnen een drietal jaar nogmaals opnieuw een gelijkaardig doorlichtingstraject. De wisselwerking van eigen ideeën met de inbreng van externe experts, werkte voor ons enorm verfrissend en verrijkend. Het geeft ons opnieuw energie en betere focus om er vol tegenaan te gaan.”

 

Tekst: Roeland Kortleven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s