Oona

PR Agency uit Antwerpen oona leert belangrijke les uit project Strategisch Innoveren

 “Goed bezig jongens. Absoluut zó blijven voortdoen!”

Werner De Smet - oonaNike, Ikea, Porsche Design, L’Oréal, River Island,… Wat zeven jaar geleden begon als een zolderkamerexperiment onder de naam oona, liep in een sneltempo uit de hand tot een PR agency met meer dan twintig medewerkers en een indrukwekkend portfolio. “We hadden nood aan een pauzeknop om als bedrijf even voor  een kritische spiegel te staan”, vertelt managing director Werner De Smet over de motivatie om deel te nemen aan het project Strategisch Innoveren.

‘Everybody loves a good story’ luidt de slagzin van oona. Blijkbaar slaat het creatieve en vernieuwende verhaal van oona aan. Steeds meer wereldmerken vertrouwen hun public relations in de Benelux toe aan dit jonge bureau met vestigingen in Antwerpen en Amsterdam. Zelfs in volle economische crisis – die bijzonder hard toesloeg in de communicatiesector – liet oona onafgebroken duizelingwekkende groeicijfers optekenen. Het laatste jaar zelfs 53 procent. “Snel groeien is bijzonder leuk”, vertelt managing director Werner De Smet. “Maar het stelt je ook voor uitdagingen. Je bent ineens verantwoordelijk voor grote budgetten, vele medewerkers en een vestiging in België en Nederland. Bovendien komen voortdurend tal van aanbiedingen, keuzes en opportuniteiten op je af. Maar wat kies je om duurzame groei te creëren? Blijven doen zoals we bezig zijn of onze grenzen verleggen naar andere domeinen? Als bedrijfsleider werk je dagdagelijks in de onderneming, nu was het de bedoeling om even stil te staan en met z’n allen aan de onderneming te werken.”

 
Lief voor elkaar

Tijdens het intakegesprek tussen de managing director en de consultant van Strategisch Innoveren, werden de wederzijdse verwachtingen op punt gesteld. “Het klikte meteen, de consultant van Deloitte begreep onze noden. Hij gaf duidelijk aan hoe hij tijdens het traject hierop zou inspelen. Een prima start, alvast.” Vervolgens werden acht medewerkers van oona – de managing director incluis – uitgenodigd om individueel een online vragenlijst in te vullen. De resultaten van deze scan vormden een gespreksonderwerp tijdens de eerste strategische sessie. “Al snel bleek dat binnen oona een consensuscultuur heerst. We zijn allemaal bijzonder lief voor elkaar. Op zich uiteraard heel fijn en aangenaam voor de werksfeer, maar af en toe is het belangrijk om – met respect voor elkaar – duidelijk je gedacht te zeggen. De gezamenlijke strategische sessies gaven ons daartoe meteen de uitgelezen kans.”

 
Goed bezig jongens

Tijdens de interactieve sessies kwamen de zwaktes, sterktes, opportuniteiten en bedreigingen van oona aan bod. “Gewoon onszelf blijven, bleek al snel de beste keuze voor de toekomst. Want daar ligt ook de reden van ons succes. Met een vernieuwende en creatieve aanpak waar sociale media een belangrijke plaats krijgen en een soort van avant-garde uitstraling, onderscheiden wij ons van de traditionele ingeslapen PR-bureaus. Onze klanten vernieuwen voortdurend en staan aan de top wat betreft innovatie. Nog meer dan hen moeten wij op ons vakgebied in de voorhoede spelen. Niet stilstaan, maar altijd mee veranderen. Het buikgevoel en de passie voor de merken waarvoor we werken, blijven de enige constanten. De conclusie ‘stick to your core business’ – vertaalt als ‘goed bezig jongens. Absoluut zó blijven voortdoen!’ – lijkt eenvoudig, maar gaf een enorme focus.”

 
Verschillende virtuele studio’s

Het resultaat van Strategisch Innoveren was een concreet actieplan. Dit actieplan legde vast hoe de succesvolle lijn van het verleden zonder trendbreuk moest doorlopen naar de toekomst. “Al langer hadden we het idee om het bureau op te delen in virtuele studio’s zoals Fashion, Design, Sport, Beauty, enzovoorts. Niet om in hokjes te denken en ondoordringbare muren op te trekken, maar om onze medewerkers zich dieper te laten specialiseren in hún domein. Dankzij Strategisch Innoveren zijn we ook daadwerkelijk op deze manier beginnen werken.” Het actieplan bevestigde ook de keuze voor de uitbouw van een vestiging in Nederland. “Wereldmerken beschouwen de Benelux als één land. Wil je voor hen als PR agency aan de slag, dan moet je in dit hele gebied een antwoord kunnen bieden.”

 
Weerkerend verhaal

Managing director Werner De Smet kijkt – minder dan een jaar na het afronden van het Strategisch Innoveren traject – alweer verder. “Wanneer ik onze bijbel – want zo noem ik het rapport dat ik verder heb aangevuld – nalees, zie ik dat we al heel wat hebben gerealiseerd. Dit rapport vraagt permanente bijsturing. Een oefening zoals Strategisch Innoveren moet je daarom regelmatig herhalen, liefst met externe ondersteuning. Enkel zo gebruik je de juiste methodiek en kan je als bedrijfsleider deelnemen als gelijke in de strategische discussiesessies. Terwijl het hele personeelsgebeuren – hoe trekken we de juiste mensen aan? – in het vorige Strategisch Innoveren traject niet aan bod kwam, zal dit – zo vermoed ik – het hoofdthema worden van een vervolgverhaal.”

Tekst: Roeland Kortleven

 
Bedrijfsfiche

Bedrijf: Oona

Locatie: Antwerpen

Managing Director: Werner De Smet

Sector: PR

Leeftijd: 8 jaar

Aantal werknemers: +20

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s