RCA Group

Eerst samen kritisch nadenken, nadien stick to the plan!

“Zonder deelname aan het project Strategisch Innoveren was RCA Group een totaal ander -minder succesvol- bedrijf geweest. Zonder enige twijfel!” Vol overtuiging spreekt Philippe Bijnens, partner bij dit Hasseltse communicatiebureau. “De strategische koerswijzigingen die voortvloeiden uit de doorlichting, loodsen ons nu door de crisis. RCA Group staat klaar om de vruchten te plukken wanneer de economie opnieuw aantrekt.”

RCA Group kende de afgelopen jaren een explosieve groei. Toch zat er nooit een uitgewerkt plan achter. Onze aanpak: kansen uitbuiten door trial and error, telkens op basis van gezond verstand en het buikgevoel”, vertelt Philippe Bijnens. In 2007 stapte RCA in het doorlichtingstraject Strategisch Innoveren, ontwikkeld en aangeboden door de universiteiten van Maastricht en Hasselt. “We moesten herbezinnen. We hadden nood aan een gefundeerd plan met strategische keuzes voor de toekomst. De efficiente werkmethodiek met duidelijke en doelgerichte stappen waarvoor Strategisch Innoveren garant staat, sprak me meteen aan. De methode verplichtte de afdelingsmanagers om kritisch voor de spiegel te staan. Individueel en vervolgens samen in groepssessies moesten ze nadenken over de toekomst van het bedrijf. Door de drukte van alledag en ieders focus op zijn of haar afdeling, kom je daar op eigen houtje niet toe.”

Online in de kopgroep
Tijdens de twee begeleide strategische groepssessies bleek duidelijk waar de zwaktes, sterktes, uitdagingen en kansen voor RCA lagen. “Het medialandschap verandert continu. Een communicatiebedrijf moet bij de pinken zijn om zich niet te laten verrassen. RCA concentreerde zich voordien vooral op traditionele printmarketing en had de internetboot grotendeels gemist. Om uit te groeien tot een full service communicatiebureau moest er op dat vlak een stevige inhaalbeweging komen. Door eind 2007 het bedrijfje Xi Multimedia Solutions over te nemen, kreeg de nieuwe afdeling Online -inmiddels al 15 medewerkers sterk- een vliegende start. Terwijl we vroeger voor internetmarketing kampten met een achterstand, zitten we nu vooraan in de kopgroep. Grotendeels te danken aan het denkwerk tijdens Strategisch Innoveren.”

De grens over
Het actieplan dat voortvloeide uit het doorlichtingstraject bevatte niet enkel de oprichting van een afdeling Online. “Er kwam ook duidelijk naar voor dat we de overheid als klant anders moesten benaderen. Deze verschillende aanpak kreeg in de loop van 2008 concreet vorm in de oprichting van de nieuwe afdeling Public.” Bij de strategische denkoefening zagen de afdelingsmanagers heel wat opportuniteiten over de grens om de klantenrange uit te breiden. “Door een associatie aan te gaan met een Nederlands Public Relations bureau, hebben we op dat vlak een eerste stap gezet. Mogelijk nemen we volgend jaar een participatie in het bedrijf.”

Stick to the plan
RCA beschouwde het actieplan dat Strategisch Innoveren opleverde als een werkdocument dat niet in een lade mocht verdwijnen. “Bij de wekelijkse managementvergadering zat het plan steeds in ieders achterhoofd. Stick to the plan, luidde het devies. Het was mooi om te zien dat dankzij Strategisch Innoveren de vijf afdelingen naar elkaar toegroeiden, een sterke stimulans voor cross-selling en spin-offs.” Philippe Bijnens richt zijn strategische blik opnieuw op de toekomst: “De drie belangrijkste doelstellingen hebben we bijna gerealiseerd, zodat we in 2010 best opnieuw een grondige herbezinning houden voor de komende jaren.”

Tekst: Wim Bijnens

Verschenen in de Innovatiekrant van De Standaard – Oktober 2009

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s