Waarom deelnemen

Hieronder kan u de veelgestelde vragen over Strategisch Innoveren vinden. Heeft u echter zelf nog een vraag dan kan u die ons vrijblijvend stellen via strategisch.innoveren@uhasselt.be of via 011 26 86 40.

 

OVERZICHT VRAGEN

  1. Hoe verloopt zo’n strategisch traject in de praktijk?
  2. Aan welke voorwaarden moet mijn onderneming voldoen om mogen mee te doen?
  3. Wat kost ‘SI Vlaanderen’ en wat levert mij praktisch op?
  4. Waarom zou ik aan dit project deelnemen? Ik kan nu al amper bijhouden met het dagelijks leiden van mijn onderneming.
  5. Hoe ben ik zeker dat dit traject voor mijn onderneming werkt? Tegenwoordig word ik overstelpt met talrijke gelijkaardige initiatieven.
  6. Wat houdt dat concreet in ‘de juiste strategische keuzes maken’?
  7. Ik heb wel een duidelijke strategie in mijn hoofd, maar het probleem ligt bij de medewerkers. Zij willen niet mee. Hoe speelt Strategisch Innoveren hier op in?
  8. Waarom houdt een universiteit zich bezig met het aanbieden van zo’n traject?

 

VRAAG & ANTWOORD

1.  Hoe verloopt zo’n strategisch traject in de praktijk?

Het project telt vijf stappen. Het intake-interview als eerste fase geeft een helder beeld van de onderneming, zijn geschiedenis en de belangrijkste koerswijzigingen van de laatste twee tot vijf jaar. In een tweede stap vullen een vijftal medewerkers een vragenlijst in. Dit levert een scherpe foto op van de onderneming. Vervolgens confronteren de consultant dit groepje met het opgetekende profiel. In de derde stap wordt er gefocust op de omgeving waarin de KMO werkt en de toekomstuitdagingen. In de vierde stap resulteert de discussie in maximum vijf actiepunten die worden vastgelegd in een strategisch plan van aanpak. Er wordt in overleg bepaald wie wat doet, met welk budget en op welke termijn. De laatste stap is de daadwerkelijke implementatie van één van de acties uit het actieplan met behulp van de consultant.

 

2.  Aan welke voorwaarden moet mijn onderneming voldoen om mogen mee te doen?

Zeer eenvoudig: het moet een Vlaamse KMO zijn die met volle goesting dit strategisch traject wilt aanpakken. Er hoeft geen vuistdik subsidiedossier te worden opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd. Vanuit Universiteit Hasselt nemen we de volledige administratie op ons. Vandaag inschrijven, betekent morgen deelnemen. De enige beperking is dat we slechts 25 deelnemers per provincie mogen rekruteren. Snel reageren, luidt dus de boodschap. We komen graag persoonlijk langs om mee te denken en het project vrijblijvend toe te lichten.

 

3.  Wat kost ‘SI Vlaanderen’ en wat levert mij praktisch op?

Het traject heeft een waarde van circa 6.600 euro. Dankzij Europese EFRO-subsidies en subsidies van de Vlaamse overheid betaalt de ondernemer hiervan zelf 1.580 euro. De garantie op ‘return on investment’ ligt in de inhoudelijke kwaliteit van het traject. Een gerichte kostenbesparing, de juiste investeringskeuze, een andere interne werkwijze, het afstoten van verlieslatende klanten, het aanboren van nieuwe markten, het verbeteren van technische processen,… Zelfs één gelukte actie levert al een meervoud op van de eigen bijdrage voor het project.

 

4.  Waarom zou ik aan dit project deelnemen? Ik kan nu al amper bijhouden met het dagelijks leiden van mijn onderneming.

Ons motto luidt: ‘Eerst denken, dan doen.’ In veel bedrijven wordt zeer hard gewerkt, maar dat betekent niet altijd dat ze ook goed – lees: maximaal winstgevend of efficiënt – bezig zijn. Lucratieve kansen worden gemist, de foute investeringen gebeuren, de kosten lopen ongemerkt te hoog op. Zelden krijgt een drukbezette bedrijfsleider de kans om even de pauzeknop in te drukken en – samen met zijn naaste medewerkers – de waan van de dag te overstijgen. Zeker in tijden van economische crisis of ontluikend herstel is het noodzakelijk om kritisch na te denken en de juiste strategische keuzes te maken voor de komende jaren.

 

5.  Hoe ben ik zeker dat dit traject voor mijn onderneming werkt? Tegenwoordig word ik overstelpt met talrijke gelijkaardige initiatieven.

Onze grote sterkte ligt in de overkoepelende aanpak. Onze door de universiteit ontwikkelde methodiek gaat veel breder maar ook dieper dan de traditionele sterkte/zwakteanalyses. Meer dan 900 KMO’s uit allerlei sectoren gingen de huidige deelnemers in een vorig project al voor. Uit interviews en enquêtes achteraf bleek dat de deelnemers zeer tevreden waren met de opgeleverde resultaten.

 

6.  Wat houdt dat concreet in ‘de juiste strategische keuzes maken’?

Eigenlijk gaat het om een aantal vragen die elke onderneming zich regelmatig zou moeten stellen. Welke mogelijke investeringen genereren het meeste rendement? Hoe profiteren we maximaal van de huidige economische situatie? Welke klanten leveren de meeste opbrengsten op? Op welke klanten verliezen we of maken we amper winst? Hoe kunnen we kosten besparen? Welke verwachtingen leven bij onze klanten en voldoen we hieraan met onze producten? Hoe krijgen we onze lege orderportefeuille terug opgevuld? Zit de interne organisatie nog juist? Benutten we alle opportuniteiten in de markt? Het al dan niet juist beantwoorden van deze vragen én het maken van de juiste keuzes bepalen of een bedrijf verder groeit of dat het voorbestaan stilaan in het gedrang komt. Het project SI Vlaanderen ondersteunt een ondernemer bij het stellen van de juiste vragen en maken van de juiste keuzes.

 

7.  Ik heb wel een duidelijke strategie in mijn hoofd, maar het probleem ligt bij de medewerkers. Zij willen niet mee. Hoe speelt Strategisch Innoveren hier op in?

Het is inderdaad belangrijk dat de gekozen marsrichting gedeeld wordt door de belangrijkste medewerkers. Het heeft weinig zin om als bedrijfsleider op een eiland een strategie uit te denken en deze binnen het bedrijf manu militari door te drukken. Dit blijkt bij de uitvoering zelden de beste optie. Minstens even belangrijk als het maken van de juiste strategische keuzes, is het creëren van een voldoende groot draagvlak bij de naaste medewerkers. Zij moeten uiteindelijk de strategie als team in de praktijk brengen. Dit doe je door hen maximaal te betrekken. Bovendien zijn het meestal vakspecialisten met jarenlange ervaring en lopen ze rond met ideeën over hoe het anders en beter kan. Het zou zonde zijn om al deze bestaande knowhow te negeren. De kritische confrontatie van de verschillende denkrichtingen die in een bedrijf leven – aangevuld met onze externe expertise – levert de meeste waardevolle resultaten op. Wij reiken een praktische methodiek aan waarbinnen verschillende visies doelgericht leiden tot een concrete strategie.

 

8.  Waarom houdt een universiteit zich bezig met het aanbieden van zo’n traject?

Als onderzoeksinstelling beschikken wij niet over voldoende mankracht om alles zelf te doen. Wij ontwikkelden de methodiek op wetenschappelijke basis. Verder hebben we de externe consultants opgeleid om het traject bij de deelnemers correct toe te passen. Tenslotte staan wij ook in voor de volledige coördinatie en kwaliteitscontrole. Deze samenwerking tussen universiteit en consultants verenigt het beste van twee werelden: wetenschappelijk verantwoord én een praktijkgerichte professionele aanpak.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s